Символизм дуба и его образ в литературе

Сімвалізм дуба і яго вобраз у літаратуры

В древние времена многие индоевропейские народы считали дуб священным деревом. Его могучие размеры и удивительную продолжительность жизни люди ассоциировали с силой, мужеством, выносливостью, долголетием, плодородием, благородством, верностью. Поэтому дуб посвящали верховным богам-громовержцам:

  • в Греции – Зевсу,
  • в Древнем Риме – Юпитеру,
  • в Германии – Донару,
  • у литовцев – Перкунасу,
  • у славян – Перуну.

Гэта цяпер людзі здрабнелі да сталі нядужыя, a даўней былі такія вялізарныя, бы дуб, да дужыя, што хацелі з богам дужацца.

З падання пра Асілкаў

В белорусской мифологической модели света, как и многих других народов, дуб был символом вечной жизни – Мировым деревом. Верхняя часть дуба принадлежит богам, свету, доброте и знаниям, нижняя – корни – вход в царство смерти. Вероятно, поэтому в некоторых местах Беларуси на Радуницу люди приходили к дубу, приносили ритуальные блюда и вешали на его ветвях рушники.

Стаіць дуб-старадуб,
На тым дубе-старадубе
Сядзіць пцічка-варанічка.
Ніхто яе не спаймае:
Ні цар, ні царыца,
Ні красна дзявіца.
Беларуская народная загадка
Отгадайте, что это

Дубовые рощи становились капищами, где совершались обряды, важнейшие ритуалы – жертвоприношения, суды, клятвы, праздники. В случае опасности люди укрывались в дуплах и под плотно смыкавшимися, развесистыми кронами. Все эти представления нашли отражение в сказках и легендах.

Людзі зыходзіліся ў святыя дубровы ды гai, там раіліся i прыносілі ахвяры багам, каб уласкавіць i ўпрасіць аб помачы проціў насуваючай з поўдня страшнае навіны.

З падання “Засульскія Турэ”

Послушайте белорусское предание «Дуб і сасна”

Читает Виктор Манаев

Исходная символичность дуба, ясность, передаваемого им смысла, перешла из фольклора в литературу. Дуб как образ-персонаж стал популярным и в поэзии, и в прозе.

Гляжу ль на дуб уединенный,
Я мыслю: патриарх лесов
Переживёт мой век забвенный,
Как пережил он век отцов.
А.С. Пушкин «Брожу ли я вдоль улиц шумных…»
...Красуются, шумят — и нет им дела,
Чей прах, чью память роют корни их.
Ф. Тютчев «От жизни той, что бушевала здесь...»

Лениво и бездумно, будто гуляющие без цели, стоят подоблачные дубы, и ослепительные удары солнечных лучей зажигают целые живописные массы листьев, накидывая на другие темную, как ночь, тень, по которой только при сильном ветре прыщет золото.

Н. Гоголь «Вечера на хуторе близь Диканьки»

… посреди поляны в белых сверкающих одеждах огромный и величественный, как собор, стоял дуб. Казалось, деревья почтительно расступились, чтобы дать старшему собрату развернуться во всей силе. Его нижние ветви шатром раскинулись над поляной. Снег набился в голубые морщины коры, и толстый, в три обхвата, ствол казался прошитым серебряными нитями. Листва, усохнув по осени, почти не облетела, дуб до самой вершины был покрыт листьями в снежных чехольчиках.

…Подножие дуба приютило еще многих постояльцев: жуков, ящериц козявок. Одни хоронились под корнями, другие забились в трещины коры; отощавшие, словно пустые внутри, они в непробудном сне перемогали зиму. Сильное переполненное жизнью дерево скопило вокруг себя столько живого тепла, что бедное зверье не могло бы сыскать себе лучшей квартиры.

Ю. Нагибин «Зимний дуб»

З даўнейшых дзён
Па нашы дні
Сярод палескіх гоняў
Стаіць цар-дуб і ў вышыні
З аблокамі гамоніць.
Пятрусь Броўка “Цар-дуб”
На былым гумнішчы
Стаіць
Яшчэ бацькам пасаджаны
Дуб.
…
Я заўжды перад ім
Сваю шапку здымаю,
Бо з настаўнікаў,
Што зямлю гэту
Вучылі любіць,
Толькі ён у мяне
І застаўся.
Максім Танк “Настаўнік”

Цэлы гaй cтapacвeцкix дyбoў pacкiнyўcя пa бepaзe Hёмaнa.
Taкix дyбoў цяпep pэдкa дзe ўбaчыш. Ix нe чaпiлa pyкa людcкaя, тoлькi дoўгiя чacы пaлaжылi cвoй cлeд – пячaць глыбoкaй cтapacцi. I мнoгa ўcякix змeн чacy бaчылi гэтыя нямыя cвeдкi пpoшлacцi! Жыццё мнoгix людcкix пaкaлeнняў пpaйшлo пepaд iмi i пpaxoдзiць, бы тыя xвaлi Hёмaнa, штo пaкpyчacтым змeeм aбвiвae тyт ix cялiбy, выcoкi, poўны гpyд, a яны ўcё cтaяць, cпaкoйныя, вaжныя, i жывyць cвaiм acoбным жыццём. Пpaxoдзяць днi, iдyць cвaёю чapaдoю зiмы i лeты з ix xaлaдaмi i cпякoтaмi, з ix бypaмi i нaвaльнiцaмi, a яны cпaкoйныя, як чaлaвeк, якi ўcё пepaвeдaў нa cвeцe, ycё пepaжыў i ўжo нiчoгa нoвaгa нe чaкae aд жыцця, aпpoч cмepцi. Звaлeныя ж нa дoл тoўcтыя кaмлi з aбcмaлeнымi знiзy жapaлaмi ix тaвapышaў нaпaмiнaлi жывым aб aпoшняй ix дoлi.

Якуб Колас “У старых дубах”

Дняпро цячэ між высокіх берагоў спакойна і ўпэўнена, вымываючы з-пад адхонаў пясок, адкрываючы часам для вачэй чалавечых тое, што сам жа раней схаваў ад іх: наздраватыя вапнякі, чырвоныя з ліловым адценнем пліткі жалезняку і векавечныя, варажскіх часоў, дубы.

Яны чорныя, як косць, гэтыя мораныя дубы. Як абгарэлая чорная косць. І калі бачыш на водмелі напаўзанесенае пяском мокрае бервяно — адразу становіцца зразумела, адкуль узяў народ паданне аб волатах, што спяць, засыпаныя жвірам і заплеценыя травой, спяць, пакуль не прыйдзе час вялікай бяды і пакуль іх не пакліча народ.

Уладзімір Караткевіч “Каласы пад сярпом тваім”